Wim Hof Methode

“Kennis hebben is macht, maar kennis delen is een kracht”
Mijn naam is Linda Hochstenbach, 47 jaar, ik ben van origine verpleegkundige en fysiotherapeut, maar werk nu vaak als adviseur/consultant. Ik ben getrouwd en woon in Maartensdijk en sport (wielrennen, mountainbiken, hardlopen) is mijn passie. Ongeveer 2 jaar geleden ben ik in aanraking gekomen met de Wim Hof Methode (WHM). Ik heb in Amsterdam een workshop gevolgd omdat ik altijd last had van koude handen en koude voeten. Omdat Wim een controle zegt te hebben over zijn autonome systeem werd ik getriggerd en daarom had ik gekozen om naar zijn workshop te gaan. Er ging een wereld voor me open en wilde hier meer over weten, wilde meer verdieping. Dit was voor mij de reden om de instructeurs opleiding te gaan volgen. Deze heb ik afgerond en ik ben nu een gecertificeerde instructeur en wil graag deze mooie eenvoudige methode gaan overbrengen.
Hoe vinden we rust en balans? Waar zijn we als mens toe in staat? Kunnen we meer dan we denken? Is het eigenlijk mogelijk om autonome processen in het lichaam te beheersen? Nooit meer koude voeten? Vragen die mij nog bezighouden en die mij prikkelen om te blijven leren, om zo stukje bij beetje meer inzicht te krijgen in de mens en zijn mogelijkheden. Ik wil deze kennis graag overbrengen. “Kennis hebben is macht, maar kennis delen is een kracht”!

​​​Boost je immuunsysteem.
Wim Hof Methode:
Er bestaan verschillende methodes die afzonderlijk ingaan op ademhalingstechnieken, het trainen van de mindset/concentratie of blootstelling aan de koude. Voor zover bij ons bekend, bestaat er geen methode met een interactieve basis tussen deze drie componenten zoals bij de Wim Hof Methode wel het geval is. Juist door de interactie van deze componenten lijkt uit verschillende wetenschappelijke studies bewijs voor de positieve werking op het lichaam en versterken de effecten elkaar, (Hopman et al., 2010; Pickkers et al., 2011; Kamler, 2009;). De methode bestaat uit drie componenten die een versterkende werking op elkaar hebben en kenmerkt zich door eenvoud en effectiviteit.

De drie componenten van de WHM zijn:
1. Ademhalingsoefeningen
2. Trainen van mindset/concentratie
3. Graduele blootstelling aan koude

Om te verduidelijken waarom de methode zo effectief is (en gebleken), zullen bovenstaande componenten allereerst afzonderlijk van elkaar worden toegespitst en vervolgens zal verklaard worden waarom de interactie tussen deze drie componenten zo effectief is.
In het kort uitgelegd, in de workshops komt de theorie uitgebreider aan bod, naast het zelf ervaren:
Ad 1. Ademhalingsoefeningen
Met de ademhalingsoefening van de Wim Hof Methode optimaliseer je je ademhaling, ontzuur je je systeem, activeer je je autonome zenuwstelsel, bevorder je het immuunsysteem en bereik je een diepe meditatieve rust. Door deze één keer eenvoudig en goed aan te leren kun je met een korte, dagelijkse beoefening een enorme winst behalen in gezondheid en innerlijke kalmte. De effectiviteit van deze oefening is in het wereldschokkende onderzoek van de Radboud Universiteit wetenschappelijk onderbouwd.
Ad 2. Mindset focus inzet:
De moderne wereld vraagt veel van ons brein, de constante verbondenheid, hoge snelheid informatie, werkdruk en altijd aanwezige indrukken kunnen ons makkelijk overprikkelen. De Wim Hof Methode biedt een reconditionering van de geest om opnieuw contact te maken met je eigen natuur en lichaam en geest weer in balans te brengen. Een praktische, toegepaste, wetenschappelijke manier om je spirituele en mentale staat te optimaliseren.
Ad 3. Koudetraining:
Ervaar de therapeutische en gezondheidsbevorderende werking van de koude. Je lichaam is uitstekend uitgerust om om te gaan met de kou en wanneer je het de kans geeft komt er een aantal natuurlijke vermogens weer tot uiting. Je bent namelijk tot veel meer in staat dan je voor mogelijk hield. Met geleidelijke en beheerste blootstelling aan de koude versterk je je immuunsysteem, bevorder je je bruinvet en stofwisseling en ontwikkel je een ijzersterke focus.